ERC vol eleccions però dubta d’anar amb Mas

Consideren que el 9-N avala obrir un procés constituentEs neguen a negociar amb Madrid un referèndum

11/11/14 – BARCELONA – Marc Bataller

ERC es troba en aquests moments en una cruïlla complicada de digerir. Per una banda, reclama eleccions plebiscitàries immediatament perquè considera que l’èxit del 9-N avala que s’iniciï un procés independentista, però, per l’altra, no té gens clar que hi hagi de concórrer amb una llista unitària amb Artur Mas. El problema és que si rebutgen aquesta candidatura alguns sectors els acusaran d’haver trencat la unitat que tant reclama la societat civil. ERC tampoc no vol sentir ni a parlar de la possibilitat d’obrir converses amb La Moncloa per convocar un referèndum legal. “Ja hem votat setze cops al Congrés la cessió de competències per celebrar un referèndum i sempre ens han dit que no. No hi cap una dissetena vegada”, va afirmar ahir la secretària general, Marta Rovira.

Els republicans sempre van recelar del procés participatiu que va proposar Mas com a substitució de la consulta original del
9-N, però, després de pair el disgust amb CiU, van decidir abocar-s’hi. Tots els parlamentaris, per exemple, es van fer voluntaris i van muntar actes pel sí i sí arreu del país. Ahir Rovira es mostrava molt satisfeta per l’alta participació i per la folgada victòria del doble sí. Segons ERC, la jornada de diumenge demostra que els catalans ja estan preparats per fer un altre pas endavant i començar el camí definiu cap a la independència. “La ciutadania ens va donar un mandat clar i van demostrar que volen construir un país nou”, va reblar Rovira. La millor manera de fer la transició serien unes eleccions constituents que s’haurien de celebrar com més aviat millor, perquè, com sempre diu Junqueras, “les coses bones no es poden fer esperar”.

Això sí, els republicans no es pronuncien sobre terminis ni tampoc volen parlar públicament sobre una candidatura amb CDC. En privat, però, alts dirigents del partit asseguren que no es refien dels convergents, després de les negociacions que hi ha hagut per al 9-N, i els passos que hauria fet Joan Rigol per pactar amb Madrid una consulta. Però també són conscients que si no accepten un acord amb Convergència hauran de construir molt bé el relat per fer entendre aquesta decisió a la societat.

Sense pressupostos

A aquesta situació cal afegir-hi un altre factor: què faran els republicans si la legislatura dura encara uns quants mesos més o si Mas opta per esgotar-la? De moment ja han subratllat que no donaran suport a un pressupost que suposa “4.000 milions més de retallades” i donen el pacte d’estabilitat per trencat. A CiU, doncs, només li quedaria l’opció d’aprovar els comptes amb el PSC, una hipòtesi que no agrada gens dins les files convergents.

LA XIFRA
16 cops s’ha demanat al Congrés autorització perquè Catalunya pugui celebrar un referèndum.

LES FRASES
Ho hem intentat absolutament tot i hem esgotat la via de diàleg per al referèndum

Marta Rovira
SECRETÀRIA GENERAL D’ERC