Un 15 % dels joves entre 8 i 14 anys han estat víctimes del ciberassetjament

Un 5 % dels nois i les noies enquestats diuen que algú s’ha fet passar per ells a internet Un altre 7 % diu que els han insultat o han parlat malament d’ells

Montse Barrera
Una enquesta realitzada per la fundació Observatori per a la Societat de la Informació a Catalunya (FOBSIC), per encàrrec del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (Cesicat), revela que un 15,5 % dels nois i les noies d’entre 8 i 14 anys han estat víctimes del ciberassetjament. L’enquesta va ser feta l’octubre de l’any passat a un total de 420 joves d’aquestes edats, a Barcelona, amb l’objectiu de conèixer el comportament dels noies i les noies davant de certs riscos en l’ús d’internet.

El ciberassetjament implica usar informació electrònica i mitjans de comunicació –com ara correu electrònic, xarxes socials o blocs– amb la finalitat d’assetjar una persona o un grup mitjançant atacs personals i similars. Aquests atacs suposen un dany repetitiu infligit a través dels mitjans esmentats i poden incloure amenaces, connotacions sexuals o etiquetes pejoratives.Així, un 6 % dels joves enquestats diu que s’han publicat a internet fotografies seves sense que ells ho volguessin; un 7,1 % indica que els han insultat o han parlat malament d’ells en algun xat, a Messenger o a Facebook; un 3,8 % afirma haver rebut missatges de correu electrònics amenaçadors; i un altre 5 % afirma que algú s’ha fet passar per ells a la xarxa.

L’ús de les xarxes socials

L’ús de les xarxes socials ha augmentat un 31,8 % en un any entre els joves catalans de 8 a 14 anys, segons l’estudi realitzat per FOBSIC. En comparació a una enquesta feta el 2009, hi ha hagut un augment de 16,4 punts: s’ha passat del 51,5 % del 2009 al 67,9 % actual.

Pel que fa al compte de correu electrònic, segons l’enquesta, un 44,1 % dels infants de 8 a 9 anys en tenen; entre les edats de 10 a 11 anys, en disposen fins a un 80 %; i de 12 a 14 anys, el 94,6 %.

Mesures per prevenir el cibercrim

Principals recomanacions dels experts:

Mantenir la informació personal guardada en lloc segur.

Firmar les targetes de crèdit tan bon punt es rebin.

Vigilar a l’hora de pagar amb targeta en qualsevol establiment.

Guardar els rebuts i comparar-los amb els informes del banc.

En el cas que es detecti qualsevol moviment sospitós en el compte bancari, informar ràpidament l’entitat emissora de la targeta.

Vigilar la correspondència física. És recomanable destruir sempre les factures i cartes en què apareixen dades personals: nom, adreça, dades de la seguretat social, número de compte…

Revisar sovint els informes bancaris de les targetes de crèdit.

Davant els dubtes sobre la legitimitat d’un missatge rebut de qualsevol tipus d’entitat bancària, financera o botiga en línia, contactar amb la companyia.

No donar mai informació personal per telèfon o internet si no es coneix la companyia o el lloc web. Tot i així, cal actual amb precaució.

Guardar els rebuts dels caixers automàtics o trencar-los a trossets petits.

Memoritzar les contrasenyes. No guardar-les a l’ordinador ni a l’agenda.

Instal·lar un bon antivirus i un bon tallafoc a l’ordinador personal per prevenir el robatori d’identitat i de dades confidencials.

Mantenir l’antivirus sempre actualitzat.

Publicat a
El Punt Comarques Gironines