Les farmàcies alerten que la crisi té contra les cordes un 9% dels establiments

La política de contenció de la despesa pública i el retard en els pagaments són a l’origen de les dificultats El sector ha perdut 1.000 llocs de treball

Un 9% de les farmàcies catalanes “tenen compromesa” la seva viabilitat econòmica. Un miler de treballadors de les farmàcies han perdut el seu lloc de treball els últims mesos. Almenys 40 oficines de farmàcia han presentat un procés concursal perquè no poden afrontar els deutes pendents. Aquests són, només, alguns dels números que descriuen amb precisió la gravetat de la crisi que està patint el sector farmacèutic a conseqüència dels ajustaments que du a terme l’administració en la despesa de medicaments i la demora en els pagaments per part del govern.

Tot plegat ha portat el Col·legi de Farmacèutics de Catalunya a iniciar una campanya que sota el lema La farmàcia encén el llum d’alarma pretén cridar l’atenció sobre la gravetat de la situació i reclamar solucions a l’administració. La protesta consisteix a tenir encesa la llum de la creu de forma ininterrompuda.

La situació és tan greu, segons va explicar el president del col·legi, Jordi de Dalmases, que es poden produir situacions de falta d’abastiment. “No prendrem mesures que afectin l’usuari perquè som un servei de primera necessitat, però podem trobar-nos que un dia no rebem els fàrmacs”, va explicar De Dalmases. Aquesta advertència encaixa amb el fet que 988 farmàcies no han pogut fer front als seus distribuïdors i proveïdors, amb un deute de 41,7 milions.

En la mateixa línia de denúncia, el president de la Federació d’Associacions de Farmàcia de Catalunya, Josep Esteve, va explicar que la pitjor situació l’estan vivint les farmàcies rurals i les oficines obertes fa pocs anys per joves emprenedors. Esteve es va mostrar optimista, “la situació no pot anar a pitjor”, va dir.

LA XIFRA

3.067
farmàcies hi ha actualment a Catalunya, de les quals 260 tenen greus dificultats econòmiques.

València paga i desactiva les mobilitzacions

El problema dels impagaments a les farmàcies no és exclusiu de Catalunya. La conselleria de Sanitat del govern valencià ha fet efectiu el pagament de 60 milions d’euros a les farmàcies de la comunitat. Amb aquest abonament, els farmacèutics han desconvocat l’assemblea que tenien prevista per aquesta setmana on havien d’acordar mobilitzacions.

Publicat a
El Punt Avui. Edició Nacional