Un desallotjament que empitjorarà un greu problema social

La crisi i les retallades pressupostàries afecten directament els més febles en sanitat, educació, atur, desnonaments.

dilluns, 21 de febrer de 2011
El dijous dia 17 de febrer, quatre furgons de mossos es van presentar a la fàbrica abandonada que hi ha al carrer Badajoz, on malviuen més de cinquanta immigrants subsaharians i uns quants més d’altres nacionalitats. Venien a identificar-los com a pas previ al desallotjament que el jutge ha d’ordenar a requeriment de la propietat. Sembla que ara hi ha pressa per actuar urbanísticament desprès d’arribar a un acord amb el 22@. L’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou i la xarxa Apropem-nos juntament amb la fundació CPAIM intentem pal·liar la situació d’aquestes persones, sobre la qual el programa «Entre línies» de TV3 va emetre un reportatge colpidor el 24 de març del 2010, que està penjat al nostre web dins l’apartat Multimèdia. La xarxa de solidaritat que s’ha generat al seu entorn amb prou feines pot repartir aliments un cop al mes, ajudar en algun tràmit administratiu i facilitar el mínim servei sanitari en col·laboració amb el CAP Poblenou. Molts dels immigrants han participat en les classes de llengua que promou Apropem-nos i han col·laborat en les festes tradicionals del barri. Alguns fa més de tres anys que són aquí i estan demanant tenir una feina i un habitatge on poder viure amb dignitat. La Síndica de Greuges de Barcelona va visitar l’assentament amb el compromís de fer un informe per implicar les institucions i solucionar el problema. Els Serveis Socials de l’Ajuntament de moment no hi han intervingut, al·legant que aquestes persones estan en una propietat privada i, doncs, no hi poden actuar. Què els passarà a aquestes persones quan d’aquí a dos o tres mesos quedin definitivament al carrer? No és un cas nou que es doni a la nostra ciutat i al nostre barri i, malauradament, no és l’únic que es dóna. Què li passa a la nostra societat: per una banda, tan opulenta, i per l’altra, tan miserable? Com a veïns i veïnes no deixarem de donar suport a aquestes persones, per qüestió de dignitat i de justícia. Però el nostre ajut és insuficient. Calen reformes estructurals que facin possible que tota persona pugui tenir els drets més elementals garantits. Però no som optimistes i sabem que les coses no avancen en aquest sentit, sinó tot al contrari. La crisi i les retallades pressupostàries afecten directament els més febles en sanitat, educació, atur, desnonaments…: són les conseqüències de l’acaparament de riquesa per part d’uns quants en detriment de la majoria. No equivoquem la nostra ràbia i confonguem qui són els nostres enemics: combatem els grans especuladors financers i els explotadors a nivell mundial que fan possible que és donin aquestes injustícies.

Manel Andreu

Publicat, elpoblenou.cat