Ofensiva contra els nudistes de la platja de Sant Sebastià per queixes d’entitats i veïns

L’associació de veïns i els clubs de natació Barcelona i Atlètic-Barceloneta reclamen l’aplicació de la nova ordenançaEls nudistes es mobilitzen

Barcelona-Irene Urango
Des que va entrar en vigor la modificació de l’ordenança de civisme que prohibeix anar despullat pels espais públics de la ciutat, ja són quatre les multes que la Guàrdia Urbana ha imposat als banyistes que practiquen el nudisme en espais de llarga tradició, com ara la platja de Sant Sebastià, al barri de la Barceloneta. La modificació de l’ordenança acontenta els clubs pròxims a la zona i l’associació de veïns que fa anys que denuncien “actituds exhibicionistes”, però els col·lectius naturistes rebutgen la mesura i ja han presentat una demanda contra l’Ajuntament en el nom de la Federació Espanyola de Naturisme.

“Fa dècades que a la platja de Sant Sebastià convivim nudistes i tèxtils, no entenc per què ara hauríem de marxar”. En Pacó és un dels usuaris de la platja de Sant Sebastià que, juntament amb una desena de companys, han engegat una campanya de recollida de signatures per reclamar la platja com un espai de convivència i denunciar el que consideren una persecució de l’Ajuntament contra la lliure pràctica del naturisme.

Enguany, l’inici de la temporada d’estiu ha estat marcada per l’entrada en vigor de la modificació de l’ordenança de civisme –aprovada el 29 d’abril passat amb els vots a favor de CiU i el PSC– que prohibeix “anar despullat o gairebé despullat pels espais públics, llevat d’autoritzacions”. Aquest és el cas de la platja de la Mar Bella, l’espai on l’Ajuntament ho permet, tot i que no existeix cap decret d’alcaldia que ho reguli, tal com exigeix la mateixa ordenança. Els naturistes rebutgen aquesta opció segregada per considerar que “crea guetos” i va en contra del seu esperit d’integració i convivència.

Des de l’Ajuntament justifiquen les sancions contra els banyistes nus –amb multes que oscil·len entre els 300 i els 500 euros– per la remodelació del passeig Marítim, que ha convertit la platja en una zona de pas, exposada a turistes i veïns, la qual cosa ha desencadenat queixes dels clubs de natació pròxims a la zona i alguns veïns del barri.

Julián García, president del Club Natació Atlètic-Barceloneta assegura que la queixa presentada a l’Ajuntament a principis d’estiu no és nova i que la prohibició del nudisme a la platja de Sant Sebastià fa anys que es reclama: “El 2002 ja vam presentar una carta conjunta amb el Club Natació Barcelona i l’associació de veïns per protestar contra l’exhibicionisme d’alguns nudistes. En temporada d’estiu, entre els dos clubs reunim uns 2.000 nens i nenes que estan exposats a veure aquestes actituds”.

Per contra, Joaquim Plana, president del Club Català de Naturisme, una de les entitats que dóna suport el grup de banyistes de Sant Sebastià, assegura que el nudisme no té res a veure amb l’exhibicionisme: “El nudisme és una part del naturisme, una filosofia de vida que promou la cultura del lliure cos i el retorn al contacte amb la natura”. En aquest sentit, creu que l’abolició del delicte d’“escàndol públic” del codi penal l’any 1988 desautoritza qualsevol ordenança que reguli en aquesta línia.

De moment, els banyistes de Sant Sebastià ja han recollit 2.000 signatures per tal que el ple de l’Ajuntament torni a debatre la prohibició del nudisme a Barcelona.

Fa dècades que convivim nudistes i tèxtils, no sé per què hauríem de marxar

Pacó
Usuari de la platja de Sant Sebastià
El naturisme és una filosofia de vida que promou la cultura del lliure cos