El comerç d’Horta es despulla per col·lectar fons solidaris

Eva Garcia Pagán

A la senyora Teresa, que al maig complirà els 82 anys, li agrada tant el calendari que han fet els botiguers del barri que ja el té penjat a casa. No l’ha hagut de comprar, ja que li han regalat a la parada de llegums, fruita seca i pastes del mercat, i li ha fet molta il·lusió. Aquest any, en moltes de les cuines d’Horta i d’alguna altra part de la ciutat, el pas dels dies anirà acompanyat de comerciants lleugers de roba. L’associació de comerciants de l’eix Cor d’Horta, que aplega les botigues del barri i el seu mercat municipal, ha editat 8.000 exemplars d’un calendari benèfic en què els botiguers mostren la seva part més humana. Literalment i també en sentit figurat.

Perquè els diners que es col·lectin amb la venda del calendari, que valdrà un euro, es donaran a l’espai d’acolliment Caliu en forma de vals de compra per als seus organitzadors, que a banda de menjar necessiten roba d’abric, parament de casa i estris diversos, com ara un rentaplats.

Es tracta d’una manera d’ajudar simpàtica –a tothom se li escapa el riure per sota el nas quan veu el dependent de tota la vida lluint pectorals o a la cansaladera ensenyant cuixa– que no representa una dilapidació per a la butxaca del veí solidari que vol col·laborar –només val un euro!, tot i que s’hi accepten donatius–, però tampoc un sobreesforç per als botiguers en ple context de crisi –perquè els vals de compra revertiran en els seus comerços.

La idea de fer un calendari com el que ahir es va presentar a Horta va sorgir ja per carnaval de l’any passat: dos botiguers del mercat van proposar la idea a l’associació de comerciants, que no el va creure justificat fins que van trobar Caliu, el menjador social promogut per les parròquies de la Mare de Déu del Mont Carmel, Sant Antoni de Pàdua, Sant Joan d’Horta, Sant Marcel i Santa Teresa de Jesús. El menjador funciona des d’octubre gràcies a les aportacions desinteressades d’empreses i particulars i a l’esforç dels més de 90 voluntaris que el fan possible. Amb tot, els recursos són limitats i les necessitats, creixents, perquè de sis usuaris inicials han crescut fins als 350, i cada dia ofereixen esmorzar calent a 120 persones, entre les quals hi ha algun nen. I volen continuar creixent i oferir també dinars i sopars, servei de dutxes, borsa de treball i un munt de serveis que les persones en situació de pobresa extrema no tenen. “Mai no havíem tingut tant de quòrum per fer una campanya”, diuen des de l’associació de comerciants, que buscava 12 voluntaris i en va acabar tenint 30.

Publicat a
El Punt Barcelona