Veïns del Raval proposen una “zona roja” de la prostitució

La plataforma Raval per Viure presenta un pla inspirat en Anvers perquè les meretrius treballin en bordells concentrats a Robadors i Sant RamonVol així acabar amb el conflicte al carrer

Anna Ballbona

La prostitució al Raval, que avui està concentrada als carrers Robadors i Sant Ramon, provoca conflictes al carrer i amb molèsties constants als veïns que viuen a la zona. Amb aquesta idea, i cansats d’una “persecució policial” a la prostitució que no dóna fruits i que només “desplaça el problema”, ahir la plataforma veïnal Raval per Viure va presentar una proposta per millorar la situació que pateixen.

La proposta parteix de la base que la prostitució sempre ha existit al Raval i “no desapareixerà”, i que la pressió policial només la desplaça. Així, membres de la plataforma Raval per Viure van explicar que darrerament n’hi va haver sobre les meretrius que exercien a la ronda de Sant Antoni i a la Rambla, i que ara es concentren a Robadors i Sant Ramon.

Una veïna de la plataforma, la Zuri, va estar un any a Anvers (Bèlgica), i és aquesta ciutat –on tampoc és legal la prostitució– amb la qual s’inspira el “pla de reordenació de la prostitució” que proposen per al Raval. El projecte defensa crear una “zona roja” per a la prostitució: treure-la del carrer per portar-la en bordells habilitats, que podrien ocupar els nombrosos baixos en desús –una quinzena, han comptat– que té la zona. Així, argumenten, millorarien les condicions de les prostitutes i es rebaixaria el conflicte al carrer.

“No volem meublés en finques amb famílies”, va precisar la Zuri, però tampoc “prostitutes al carrer les 24 hores que fan el servei al carrer”. Per això aquests locals habilitats, concentrats en aquesta zona i senyalitzats com a prostíbuls, serien un pas per dignificar la situació.

Com articular aquesta mesura? La plataforma no s’atreveix a precisar-ho. De fet, llança la idea perquè sigui el començament d’un “procés de diàleg amb més entitats”. Ara bé, el que sí que comenten és que el pla es podria incloure i afavorir-se de l’àrea de rehabilitació i conservació de Robadors i Sant Ramon que ha anunciat recentment l’Ajuntament per a la zona.

“Plantegem solucions reals i voldríem que l’Ajuntament les escoltés; el pla vol fomentar la convivència i reduir el nivell de conflicte”, va afirmar la Júlia, membre de l’entitat. L’àrea de rehabilitació municipal la veuen, per ara, com “el recurs habitual d’intervenció urbanística”, sense cap acció per a la prostitució.

Raval per Viure també s’emmiralla en Anvers per posar sobre la taula mesures complementàries a crear bordells: convertir Sant Ramon, Robadors i Espalter en carrers de vianants, instal·lar urinaris públics i disposar d’una comissaria amb un registre de les prostitutes. “La fórmula d’Anvers permetria clissar abans el proxeneta”, afegeixen.

En la presentació del pla, una veïna ho tenia clar: “Des que l’Ajuntament va tancar els meublés –que abans hi havia a la zona– hem anat pitjor”.

Primeres veus a favor del pla

L’associació Genera, que treballa amb prostitutes al Raval, veu amb bons ulls el pla presentat pels veïns. Segons Clarissa Velocci, portaveu de l’entitat, que va assistir a la presentació: “Per a les entitats que defensem els drets de les dones és un primer pas”. A més, va valorar per bé que hi hagi “una entitat veïnal que no respon a la política d’assetjament de l’Ajuntament contra les dones”. L’entitat Genera ja es va mostrar molt escèptica amb el que pot tenir de bo l’àrea de rehabilitació de l’Ajuntament per a la zona.

En el seu moment, amb l’aleshores regidora de Ciutat Vella, Genera i d’altres entitats havien treballat un pla que tenia similituds amb el dels veïns. En la seva gènesi, la idea era treure la prostitució del carrer perquè s’exercís en bordells.

Publicat a
El Punt Barcelona