L’oposició rep amb recels el pla per rehabilitar el Raval

CiU i el PP veuen bé l’essència del projecte de l’illa Robadors però el titllen d’electoralista, mentre que ERC el qualifica d’improvisatLes entitats celebren que es forci els propietaris a rehabilitar els seus edificis

Francesc Espiga
Agents dels Mossos identifiquen un grup de prostitutes al carrer de Sant Ramon Foto: J. RAMOS.

És una iniciativa positiva que ajudarà a dignificar una zona del Raval especialment flagel·lada, tot i que hi ha dubtes sobre com es podrà aplicar i la manera com s’ha gestat. Aquesta és la crítica, en abstracte, que han fet els tres grups de l’oposició a l’Ajuntament de Barcelona (CiU, PP i ERC) a la proposta per crear una àrea de conservació i rehabilitació als carrers Robadors i Sant Ramon, que ha de permetre reformar el seu parc d’habitatges. Pel que fa a la valoració de les entitats, bascula entre la defensa encesa del projecte i la seva denúncia més ferma.

Pel president del grup municipal de CiU, Xavier Trias, la mesura és “bona i positiva” però alhora lamenta “que hagi trigat tant a aprovar-se”.També censura que no queda clar com es finançarà, i no s’està d’acusar el govern municipal “de no ocupar-se fins ara del que passava dins les cases: pisos sobreocupats, prostitució…”, unes paraules que van tenir la rèplica de l’alcalde, Jordi Hereu, que va sentenciar que el seu executiu “mai ha abandonat el Raval”.
Igual que el líder convergent, el candidat del PP, Alberto Fernández Díaz, critica que el pla hagi vist la llum a les portes de les eleccions municipals “i quan haurà de ser un altre govern el que l’apliqui”. El dirigent popular també recorda que la seva formació ja va presentar una proposta semblant “que va ser rebutjada pel consistori”.
Finalment, Jordi Portabella, d’ERC, considera que es tracta d’un projecte “improvisat”, ja que, per dur-lo a terme, caldrà noves estructures o òrgans de coordinació amb la Generalitat que ni hi són i ni tan sols estan creats.

Pel que fa al teixit associatiu, la veu més crítica és la del portaveu de la plataforma Raval per Viure, Jordi Matador: “Aquest pla és una farsa que només té per objectiu asserenar els ànims dels quatre veïns que encara es creuen l’Ajuntament”. Altres entitats del barri, però, consideren que serà una eina útil. “Era una iniciativa molt esperada, ja que permetrà dignificar els edificis d’una zona especialment degrada”, diu la directora de la Fundació Tot Raval, Núria Paricio.
Tant ella com Rosa Balaguer, del Casal dels Infants del Raval, coincideixen a destacar que una de les mesures previstes més interessants és l’obligació que els propietaris dels edificis s’impliquin econòmicament en la seva rehabilitació.

Aquesta proposta forma part de la improvisació i proposició del govern pel que fa al Raval
Jordi Portabella
candidat d’erc a barcelona

L’alcalde Hereu ha decidit tirar endavant aquest pla quan sap que se li acaba el temps de govern