Clam antiretallada

Unes 10.000 persones omplen la plaça de Sant Jaume per exigir marxa enrere a la tisorada a la sanitat, l’educació i a la resta de serveis públicsMas demana tranquil·litat i parla de reducció en “percentatges petits”, entre el 5 i 10%

XAVIER ALEGRET

Ple a vessar de la plaça de Sant Jaume en el primer acte conjunt dels empleats de tot el sector públic contra les retallades del govern de la Generalitat. Uns 10.000 treballadors, segons la Guàrdia Urbana, van aplegar-se a la plaça i van omplir també tots els accessos, sobretot els carrers Ferran i Jaume I. El color dominant va ser el blanc de les bates de metges, el col·lectiu que més massivament va sumar-se a la mobilització.

L’èxit de la convocatòria va sorprendre fins i tot
els sindicats convocants, CCOO, la UGT i IAC, que van avançar la lectura del manifest perquè la gent pogués dispersar-se en cert
ordre. L’ordre, però, no va existir, i alguns grups, un miler de persones, van anar cap al Parlament, on el ple ja havia acabat, tallant el centre de Barcelona. “Artur Mas, a quina mútua vas” i els crits demanant la dimissió tant del president català com del conseller de Salut, Boi Ruiz, van ser les consignes més repetides. Després, els més atrevits, un centenar de joves, van anar a tallar la ronda litoral.

La concentració a Sant Jaume havia de ser només un aperitiu amb vista a la manifestació del 14 de maig, i s’havia organitzat amb poc temps i sense una gran infraestructura. Però “res mobilitza tant com que algú entri a un hospital i foti 400 persones al carrer”, va admetre Josep Maria Álvarez, secretari general de la UGT de Catalunya. El líder sindical va subratllar que “les retallades no afecten només el sector públic sinó el conjunt de la ciutadania”. El seu homòleg a CCOO, Joan Carles Gallego, va lamentar que “les mesures que s’estan prenent fan perdre qualitat al sistema sanitari i educatiu” i va afegir que “econòmicament és inútil, perquè destruirà ocupació i no ajudarà a sortir de la crisi”. Els partits de l’oposició també van donar suport a la concentració i fins i tot l’Ajuntament, molt àgilment, va obrir les portes i va deixar pujar una vintena de càmeres al balcó perquè poguessin immortalitzar amb la millor perspectiva la gentada de la plaça.

Els sindicats calculen que les retallades suposaran la pèrdua d’entre 15.000 i 20.000 llocs de treball –la majoria interins–, dels quals uns 5.000 a la sanitat i uns 3.000 a l’educació. Ara les centrals afronten un mes clau per a ells, amb dues mobilitzacions –el Primer de Maig i la manifestació del 14 de maig– en què es juguen a tot o res la lluita contra la tisorada.

Per la seva banda, i després de la mobilització, Mas va voler donar un missatge de tranquil·litat: “S’està creant una alarma a la població que no té cap mena de base”. Això sí, va admetre que és necessari fer reduccions en uns “percentatges petits”, que estarien entre un 5 i un 10%.

Econòmicament és inútil, perquè destruirà ocupació i no ajudarà a sortir de la crisi

Joan Carles Gallego
Secretari general de
CCOO de Catalunya